
Priser
Avgifter till Tullstorp Samfällighetsförening består av 1) vatten, 2) samfällighet, 3) väg och 4) fondavsättning.
1) Vatten: 27,50 kr/m3
Det gånga årets förbrukning sker vid egen avläsning av husets vattenmätare i veckan mellan jul och nyår. Inrapportering av vattenmätarens siffror sker lämpligast via vår hemsida. Lappar för avläsning delas även ut i brevlådorna.
2) Samfällighet: 1.400 kr per år
Alla betalar detta belopp oavsett det är en tomt, fritidshus eller permanentboende.
3) Väg: 550 kr per andel och år
Här gäller ett andelsystem: Obebyggd tomt är 1 andel; Fritidshus är 2 andelar och permanent boende är 4 andelar.
4) Fondavsättning: 675 kr pr år
Alla betalar detta belopp oavsett det är en tomt, fritidshus eller permanentboende.
Så här betaler du
HSB tar hand om faktureringen åt oss och du får 2 fakturor per år, som du även kan betala via autogiro:
Faktura 1, som skall betalas på våren omfattar:
-
Slutjustering (+/-) av föregående års vattenförbrukning.
-
½ kostnaden av den beräknade vattenkostnaden, baserat på er inrapporterade avläsning.
-
½ kostnaden av avgiften till samfälligheten.
-
½ kostnaden för vägavgiften
-
½ kostnaden till fondavsättningen.
Faktura 2, som skall betalas på hösten omfattar:
-
½ kostnaden av den beräknade vattenkostnaden, baserat på er inrapporterade avläsning.
-
½ kostnaden av avgiften till samfälligheten.
-
½ kostnaden för vägavgiften.
-
½ kostnaden till fondavsättningen.
Exempel:
Ett permanent boende med 100 m3 vattenförbrukning betalar 7025 kr. Framkommer såhär: Vatten (27,50 kr/m3*100 m3) + 1400 kr samfällighet + 4 andelar väg (4*550 kr = 2200 kr) + 675 kr fondavsättning = 7025 kr
Vid nybyggnation
Vi har ingen anslutningsavgift för varken avlopp eller vatten. Men servisventilen skall bytas. Ventilen får du av Samfälligheten.
Slitageersättning för väger finns. Se mer här.
Vid flytt
Det är flera som sålt sina hus och vid avflyttning velat lämna sin vattenmätarställning till samfälligheten för att den avflyttande bara ska debiteras fram till överlåtandedatumet.
I Tullstorps Villaby skickar vi ut alla räkningar för hela året till den som är skriven som ägare till fastigheten endast 1 gång per år och dessa räkningar betalar den som stod som ägare till fastigheten vid tillfället för utskicket.
Anser man som säljare av sitt hus, att den nya ägaren till huset ska betala för en del av de fakturerade kostnaderna så gör man upp det sinsemellan. Föreningarna delar inte på räkningar.
Det är också viktigt att vi får in uppgifter på de nya ägarna så snart som möjligt för om inte vi får det så kommer räkningarna för påföljande år att debiteras de som avflyttat, vilket bara medför problem för alla parter. Anmäl via hemsidan.